Google+ ПРОБЛЕМИ ЗАХИСТУ ПРАВ СПОЖИВАЧІВ

ПРОБЛЕМИ ЗАХИСТУ ПРАВ СПОЖИВАЧІВ

Відносини між виготівниками або продавцями товарів та їх споживачами регулюються не нормами прав людини, а спеціальним законодавством в галузі захисту прав споживачів, зокрема Законом України “Про захист прав споживачів”. Тому запропоновані п. Красковим варіанти вирішення конфліктної ситуації не відповідають вимогам вказаного Закону.

Так, статею 14 Закону України “Про захист прав споживачів” встановлено, що споживач при виявленні недоліків чи фальсифікації товару протягом установленого гарантійного терміну має право за своїм вибором вимагати від продавця або виготівника:

1. Безоплатного усунення недоліків товару або відшкодування витрат на їх виправлення споживачем чи третьою особою.

2. Заміни на аналогічний товар належної якості.

3. Відповідного зменшення його купівельної ціни.

4. Заміни на такий же товар іншої моделі з відповідним перерахуванням купівельної ціни.

5. Розірвання договору та відшкодування збитків, яких він зазнав. Необхідно підкреслити, що вказані вимоги пред’являються за вибором споживача продавцеві за місцем купівлі товару, виготівникові або підприємству, що виконує їх функції за місцезнаходженням споживача, та задовольняються лише щодо товарів, термін наданої гарантії на які не закінчився.

Для реалізації свого права п. Красков мав би звернутися з однією з перелічених вимог з її обгрунтуванням до продавця (виготівника), а також доставити йому товар неналежної якості або запропонувати зробити це за власний рахунок.. Доставка великогабаритних товарів і товарів вагою понад п’ять кілограмів продавцю (виготівнику) та їх повернення споживачеві здійснюється силами і засобами продавця (виготівника). У разі невиконання цього зобов’язання, доставка і повернення товарів можуть бути здійснені споживачем за їх рахунок.

Продавець (виготівник) зобов’язаний прийняти товар неналежної якості у споживача та задовольнити його вимоги. Ці вимоги розглядаються після пред’явлення споживачем квитанції, товарного чи касового чека або іншого письмового документа, а щодо товарів, на які встановлено гарантійні терміни, - технічного паспорта чи іншого документа, що його замінює. У разі необхідності продавець (виготівник) перевіряє якість товару та обгрунтованість вимоги. При цьому споживач має право брати участь у перевірці якості товару особисто або через свого представника.

Вимоги споживача не підлягають задоволенню, якщо:

- закінчився встановлений гарантійний термін;

- доведено, що недоліки товару виникли внаслідок порушення споживачем правил користування товаром або його зберігання.

Вимога споживача про заміну товару неналежної якості за його наявності підлягає негайному задоволенню, а в разі необхідності перевірки якості товару - протягом 14 днів або в інший термін за домовленістю сторін. У разі відсутності товару вимога споживача про заміну підлягає задоволенню у двомісячний термін з часу подання відповідної заяви. Якщо задовольнити вимогу споживача про заміну товару у встановлений термін неможливо, споживач вправі за своїм вибором пред’явити продавцю (виготівнику) інші вимоги, передбачені Законом України “Про захист прав споживачів”.

Після закінчення гарантійного терміну споживач також має право пред’явити вимогу про безоплатне усунення недоліків товару, але тільки його виготівникові. Ця вимога може бути пред’явлена протягом установленого терміну служби, а якщо такий не встановлено - протягом 10 років, якщо в товарі були виявлені істотні недоліки, допущені з вини виготівника. Якщо ця вимога не задоволена у встановлені законом терміни, споживач має право за своїм вибором пред’явити виготівникові інші вимоги, передбачені Законом України “Про захист прав споживачів”.