Google+ КОМПЕТЕНЦІЯ ОХОРОННИХ ФІРМ

КОМПЕТЕНЦІЯ ОХОРОННИХ ФІРМ

В окремому нормативному акті компетенція охоронних фірм поки ще не визначено. Діяльність таких фірм базується на нормативних актах різного рівня і, загалом, врегульована недостатньо. В проекті Закону України про охоронну діяльність, схваленому Верховною Радою України у першому читанні (Постанова ВР України № 1432-ІІІ від 10.02.2000 р.), передбачається усунути вказані прогалини, т.т. на рівні закону чітко встановити межі повноважень охоронних фірм, їх права і обов’язки тощо.

На сьогодні обсяг прав приватних охоронних фірм встановлено Інструкцією про умови і правила здійснення підприємницької діяльності з надання послуг по охороні колективної і приватної власності, а також охороні громадян, монтажу, ремонту і профілактичному обслуговуванню засобів охоронної сигналізації та контроль за їх дотриманням, що затверджена наказом Міністерства внутрішніх справ України від 28 лютого 1994 р. № 112.

Так, пунктами 3.1.2, 3.1.3, 3.1.5 вказаної Інструкції співробітникам охоронних фірм надано право:

- затримувати осіб за вчинення протиправних посягань на об’єкт, що охороняється;

- негайно сповіщати територіальний орган внутрішніх справ за місцем знаходження об’єкта охорони про затримання осіб за вчинення протиправних посягань на об’єкт, що охороняється, виявлення крадіжок, інших правопорушень на об’єкті (одночасно - це і прямий обов’язок);

- забезпечувати недопущення сторонніх осіб на місце події до прибуття представників органу внутрішніх справ;

- застосовувати заходи фізичного впливу та спеціальні засоби самооборони, заряджені речовинами сльозоточивої та дратівної дії, а також засоби індивідуального захисту у відповідності з законодавством про порядок і умови їх застосування (мається на увазі: газова зброя, броніжилети, засоби зв’язку, транспортні засоби з спеціальними “мігалками” тощо).

Як бачимо, співробітники приватних охоронних фірм не наділені правом на застосування будь-яких адміністративних стягнень, в т.ч. і штрафу як одного із виду. Крім того, такого права не передбачено і в Кодексі про адміністративні правопорушення.

Значно більшими правами при здійсненні охоронної діяльності наділені співробітники органів Державної служби охорони при МВС України. Зокрема, постановою КМ України “Про заходи щодо вдосконалення охорони об’єктів державної та інших форм власності” від 10.08.93 р. № 615 встановлено, що працiвники Державної служби охорони пiд час виконання службових обов’язкiв мають право:

- затримувати й доставляти в службовi примiщення охорони для встановлення особи та складання протоколу про правопорушення осiб, якi вчинили правопорушення чи знаходяться без належних підстав на території об'єкта, що охороняється, у необхiдних випадках передавати їх до органу внутрiшнiх справ для прийняття рiшення;

- складати відповідно до чинного законодавства i передавати на розгляд уповноважених законодавством органiв протоколи про адмiнiстративнi правопорушення на осiб, які вчинили дрiбнi крадiжки чи вживали спиртні напої або з'явилися на підприсмство в нетверезому станi;

- застосовувати до правопорушникiв заходи фiзичного впливу, спецiальнi засоби та зброю у випадках i в порядку, передбачених законодавством;

- провадити в установленому законодавством порядку особистий огляд громадян, якi перебувають у примiщеннi чи на територiї об'єкта, що охороняється, або поблизу нього, а також огляд їхнього майна з метою запобігання розкраданню і вилучення викраденого;

- здійснювати огляд транспортних засобiв i перевiряти вiдповiднiсть товарно- транспортним документам матерiальних цiнностей, що вивозяться за межi територiї об'єкта, що охороняється.